Acerca de

Open Book

שקיפות

3 סיבות לא לעבוד עם "בית העורכים", ו-3 סיבות בעד 

אני כותב את הפוסט הזה משתי סיבות:

א. כל הזמן מגיעים אלינו מחברים ש"נפגעו" מכל מיני הוצאות לאור במימון המחבר, וזה כואב לי אישית כי דברים כאלה יכולים להימנע. לא צריך להיפגע כשמגשימים חלום.

 

כאן אני אראה לך איך לעשות את זה יותר נכון.

ב. אני רוצה שיגיעו אלינו המחברים ה"נכונים": אלה שידעו להרוויח הכי הרבה ממה שאנחנו מעניקים, וגם ימליצו לאחרים.

 

מה זה אומר? שאנחנו מוותרים מראש על חלק גדול מהמחברים, שלהם יתאים יותר להגשים את החלום בדרך אחרת. הדבר מאוד דומה לבחירת הקוראים ה"נכונים" של הספר שלך (אנחנו נכנסים לעניין הזה בתהליך העריכה איתך).

3 סיבות חשובות לא לבחור בנו

1. לתהליך העריכה הספרותית אצלנו יש עלות הרבה יותר גבוהה מבכל מקום אחר.

 

לפעמים פי שניים או שלושה. נכון: יש לזה סיבות ממש טובות (ניכנס אליהן ב"למה כן לעבוד איתנו"). ונכון: בחישוב הסופי של כלל ההוצאה לאור לפעמים זה בכלל יוצא זול יותר. אבל מבחינת העריכה הספרותית נטו? אצלנו זה יעלה יותר.

המשמעות מבחינתך: אם העריכה הספרותית לא נראית לך לב הספר, והיא לא חשובה לך במיוחד – אנחנו לא מתאימים לך. יש חלופות יותר בסיסיות ואנו ממליצים להשתמש בהן.

2. אגו חזק מדי לא יסתדר איתנו.

 

אסביר: בתהליך העריכה הספרותית שלנו אנחנו מפעילים 4-3 מוחות שעובדים לטובת הסיפור שלך. הם מציעים דרכים מגוונות לגרום לו להצליח יותר, החל ברמת חידוד הרעיון הגדול שמאחורי הספר, ועד לדקויות ניסוח.

המשמעות: כנראה שהספר שלך ישתנה (לטובה, ובהסכמתך הנלהבת) מאוד מכתב היד המקורי שאיתו הגעת. ו... לא לכולם זה מתאים. 

 

למעשה, מחברים רבים מעדיפים שלא ייגעו להם יותר מדי בסיפור הקיים. יש מי שיקראו לזה גרפומניה או התעקשות, אבל אני מבין שזה פשוט רצון לגיטימי. מותר לאדם להביע את עצמו בכתיבה ולעשות מה שבא לו, בלי להתחשב יותר מדי בהצלחה הסופית של הספר או בדעות של אחרים.

לאנשים כאלה מתאים יותר לגשת ישר לעריכה הלשונית, או להסתפק בעריכה ספרותית בסיסית וזולה. 

3. סביר להניח שהתהליך הזה יהיה ארוך יותר מהרגיל (אלא אם מדובר בכתיבת צללים, אותה אנחנו מבצעים מהר מאוד). 

הסיבה: יש לנו כמה שכבות של בקרת איכות, אישורים פנימיים שלנו, תהליכי הלוך ושוב – הכל לטובת הספר שלך, כמובן, אבל זה לוקח זמן. כבר קרה שלא היינו 100% מרוצים מהתוצאה הסופית, וביצענו סבב עריכה מלא נוסף.

 

זה לא היה על חשבון המחברים - אבל זה כן חייב אותנו להקדיש זמן נוסף.

ועכשיו ל-3 סיבות שבזכותן כן לדרוש לעבוד איתנו.

1. חשוב לך שהעריכה הספרותית תתרום באופן פעיל להצלחה של הספר. 

אסביר: כל התהליך שלנו (שלושה שלבי עריכה ספרותית) מתוכנן מראש כדי לגרום לספר שלך להצליח כמה שיותר בקרב הקוראים ה"נכונים" שלו. 

מי הם הקוראים הנכונים? שמח ששאלת. אלה הקוראים שאם הספר יגיע לידיהם, הם ימליצו עליו בלהט. 

לכל ז'אנר, לכל ספר, יש "קוראים נכונים" שונים. ואלמנטים שונים שירגשו אותם. ומה זה אומר? שמבחינה אומנותית, כל עריכה חייבת לשים דגש על אלמנטים שונים לחלוטין. 

יש לנו תהליך מסודר וברור למטרה הזו בדיוק. תהליך שמאבחן את המסרים המרכזיים של הספר, מביא אותם לקדמת הבמה, מחזק את החולשות שלו ומעצים את העוצמות שלו.

זה גם אומר שלכל ספר יותאם צוות עורכים שנכון רק לו. לספר מתח יהיה צוות עורכים שונה משיהיה לדרמה העוסקת בהעצמה נשית. כנ"ל לספר פנטזיה. כנ"ל לספר עיון או רומן רומנטי. אלה כישרונות שונים והעדפות שונות.

התוצאה: הספר שלך יהפוך לגרסה הכי טובה שלו שיכולת לכתוב. ועדיין ישמור על הקול הייחודי שלך – כי אנחנו רואים בו את אחת העוצמות של הספר, שיש למרק וללטש.

2. צוות עורכים ש"יתאבד" בשבילך, עם מעורבות גבוהה.

 

אגיד את זה הכי ברור שיש: כשעובדים איתנו, בעצם רוכשים את הכישרון שלנו ואת הניסיון שלנו. זה כמו לשכור משרד אדריכלים מעולה על מנת שיתכננו עבורך את בית החלומות שלך, וגם יעזרו לך לבנות אותו.

 

והמעורבות שלנו בשידרוג הסיפור והטקסט – גבוהה. באנו לשדרג, וגם אם הכתיבה שלך מצויינת – עדיין נשדרג אותה.  

3. חשובה לך בקרת האיכות.

 

כלומר: שמישהו מקצועי יבדוק את העורכים שעובדים על הספר שלך. שמישהו אחראי ומבין יעביר עליהם ביקורת, ולא יהסס להפנות אצבע לאלמנטים שלא טופלו עד הסוף. זה כמו שכשעוברים ניתוח בבית חולים, יש את המנתחים – ומעליהם ניצב מנהל המחלקה שמפקח עליהם ובודק אותם.

ביקורת כזו היא משהו שעורך בודד לא יכול לעשות בעצמו, ולעצמו. זה מחייב צוות עם הירארכיית ניהול. לנו יש כמה וכמה נקודות בקרה, וסטנדרטים גבוהים שחייבים לעמוד בהם. 

בשורה התחתונה, על הספר שלך יעבדו לא פחות מ-3 עורכים ספרותיים (עבודה בפועל ובקרת איכות) ובדרך כלל 4 עורכים. זה אומר לפחות פי 3 יותר תשומת לב, ואין מה לעשות – לאיכות הזו יש עלות. אבל רגע, אם כבר פותחים לגמרי את נושא העלות, אז:

 

4. מסתבר שיש סעיף רביעי. והוא עלות זולה מאוד (!) של הפקה לספר דיגיטלי ולספר מודפס.

 

למעשה, החיסכון הזה יכול להגיע ל-10,000 ש"ח ויותר. 

הסיבה: בגלל שעלות העריכה גבוהה, אנחנו פשוט בוחרים לא להרוויח כמעט מהסעיף הזה של ההוצאה לאור, והמחיר הוא כמעט ברמת cost. 

 

התוצאה: העלות הסופית של הפקת הספר באמצעותנו די דומה לעלות שאפשר לקבל במקומות אחרים, שבהם לא שמים דגש על עריכה ספרותית מעורבת.

5. במהלך העריכה אצלנו אנחנו נלמד אותך לכתוב הרבה יותר טוב. 

 

ממש כך. מי שנערך אצלנו מצטרף לקורסים ולסדנאות הכתיבה שלנו, כי זה פשוט יגרום לטקסט הסופי להשתפר. והשיעורים מועברים בכל יום חול (שאינו שבת, חג או ערב חג).

 

6. בזכות כל מה שכתבתי קודם, סיכויי הספר שלך להצליח – גבוהים יותר.

 

כל פעולה שיווקית שתיעשה עבורו תגרום לאפקט יותר חזק, כי יותר אנשים שיקראו אותו גם ימליצו עליו.

זה הכל, אני חושב. 

 

אני מקווה שהמידע הזה עזר לך להגיע להחלטה.

 

אם החלטת "לא", אני שמח שחסכנו לך ולנו בזבוז זמן ומשאבים.

 

ואם היא בכיוון של "כן, נראה לי שאעבוד איתכם, או לפחות אבדוק את האפשרות", אז בכיף. 

 

אפשר לפנות אלינו כבר עכשיו ולקבוע פגישת "הרעיון הגדול" עם צוות "בית העורכים". זו פגישה שמתחילה את ההבנה העמוקה ומטריפת המוח של הספר שלך, בין אם הוא כבר כתוב ובין אם הוא רק רעיון שדורש פיתוח.

קל לעשות את זה כאן: