איך עריכה ספרותית חכמה יותר תעזור לספר שלך להצליח?

זה יכול לקרות מוקדם משחשבת: עוד כמה חודשים, קצת אחרי שהספר שלך יושק, הביקורות יתחילו להגיע. קודם מחברים, אחר כך ממכרים, אחר כך מזרים מוחלטים. והן יהיו פשוט מעולות. לא יאמינו שהכתיבה שלך יכולה להגיע לכאלה רמות. איך? בזכות עריכה ספרותית מיוחדת לספר שלך, שתגרום לו למכור את עצמו. וזה מתחיל בפגישת "הרעיון הגדול". לירון פיין, מייסד בית העורכים, מפתיע ומסביר

Book Shelf

לרוב האנשים ספר הוא מפעל חיים. ובצדק. איש לא יזכור את הדירות שבהן גרת או את המכוניות שהחלפת עם השנים, אבל כולם יזכרו את הספר שכתבת. ועדיף שיזכרו לטוב.

 

אלא שלא כל האנשים נולדו סופרים מהוללים. למעשה, גם לא כל הסופרים המהוללים נולדו כאלה. הטיוטות הראשונות של רוב יצירות המופת לא היו שונות בהרבה מזו שלך. מה עושה את ההבדל בין "עוד ספר" ללהיט חשוב? יותר מכל גורם אחר: איכות העריכה הספרותית. וכאן יש הפתעות. 

"הטלפתיה של הכתיבה" 

לירון פיין, מייסד בית העורכים ואחראי על הצלחות אומנותיות ומסחריות רבות, מסביר: "לכל ספר אתגרים שונים שקשורים במחבר שלו, בסיפור עצמו, ובקהל היעד שאמור לקרוא אותו. כדי שהעריכה תהיה טובה, ותוביל לספר שימכור את עצמו, צוות העורכים צריך להבין את הקשר הטלפתי שביניהם ולהעצים אותו".
 

למה הכוונה?


"סטיבן קינג קרא לכתיבה טלפתיה, וצדק. הסופר או הסופרת יודעים מה הם מדמיינים בעיני רוחם - אבל הם לא יכולים לדעת אם הדמיון שלהם הופך למילים טובות ומובנות, ובטח לא איך אנשים אחרים יקראו את המילים האלה, ואיך הם יתרגמו אותן במוחם לדמיון האישי שלהם. רק צוות העריכה יכול לבדוק אובייקטיבית אם הטלפתיה בכתיבה שלך באמת עובדת, וגם להציע שדרוגים מקצועיים".
 

מה צריך לבדוק בתהליך ה... טלפתיה הזה?


"שלושה תחומים. הראשון, אמינות. ספר שאינו אמין (כלומר: מציית לחוקים של עצמו) יאבד את הקוראים שלו. התחום השני: עניין. ספר שלא מרתק את הקוראים בכל רגע נתון – יסבול מנטישה ומחוסר המלצות. והתחום השלישי: קוהרנטיות. ספר שבו חלקים שהקוראים לא מבינים – לא יזכה להמלצות. בעיות בשלושת התחומים האלה יכולות לצוץ בכל הרבדים של הספר, מהרעיון הגדול, דרך הדמויות, העלילה, הסגנון, הכל".

"שילוב של מיומנויות שונות" 

לירון פיין מייסד בית העורכים

לירון פיין, מייסד בית העורכים: "את ההצלחות רואים על 'קיר התהילה' שלנו"

איך פותרים בעיות כאלה?
 

"לעיתים הרעיון של הספר מבריק, אבל היישום שלו בפועל – פחות. אז משדרגים סגנון, מעמיקים דמויות, מלטשים דיאלוגים. יש גם מקרים הפוכים, של סגנון כתיבה מעולה, אבל רעיון ראשוני שהוא רק צל חיוור של הרעיון האמיתי שעדיין מתחבא בראש של המחבר. במקרים כאלה אנחנו נכנסים לראש של המחברים ומאפשרים לספר האמיתי לצאת החוצה. אלה גם המקרים שיוצרים את הספרים המרגשים ביותר".

 

זה נשמע כמו פסיכולוגיה.

 

"נכון, אבל הכי קל לחשוב על העריכה הספרותית כעל מלאכת האדריכלות של בית. ספר, כמו בית, אפשר לכתוב לבד. לקחת קרשים, מסמרים, לבנות. זה אפשרי לחלוטין ויש אנשים שמסתפקים בזה. השאלה היא כמה אנשים באמת יהיו מוכנים לשלם עבור חופשה בבית הזה, ולאחר מכן להמליץ עליו לחבריהם. 


"האפשרות הנכונה יותר: לקחת משרד אדריכלים, שכבר תכנן ובנה עשרות ומאות בתים מצליחים, ולשכור את המומחיות שלו כדי לשדרג את הרעיון של היזם למבנה מפואר. כל בית, כמו כל ספר, יתאים לקהל יעד שונה בתכלית וצריך לייצר חוויית קריאה שונה".

הזכרת קהל יעד.  זה נשמע לי באופן חשוד כמו "שיווק"?

 

"האם יש שיווק טוב יותר לספר מאשר המלצות הקוראים שלו? צוות העורכים שלנו מוודא שהקורא או הקוראת הנכונים לספר יבינו מיידית שהוא מתאים להם, יתלהבו לכל אורכו, ולבסוף גם יצאו עם ניצוצות בעיניים והמלצות לחברים".

למה דווקא 'צוות' עורכים?

אוקיי, למה "צוות עורכים" ולא עורך בודד?

"עריכה ספרותית, אם היא נעשית כמו שצריך, מערבת עשרות דיסציפלינות שונות וכישורים שונים בתכלית, כמו בבניית בית. יש מקצוענים שמתמחים בתכנון המבנה החיצוני. יש כאלה שמתמחים במבנה הפנימי. יש מי שידאגו לחשמל ולמים. יש מי שיבחרו את החיפויים. יש מי שיתמחו בתכנון ה'גדול', ויש מי שיבצעו וידאגו לפרטים הכי קטנים. יש מי שיצבעו את הקירות. יש מי שיבצעו בקרת איכות. עשרות תהליכים שונים, עשרות התמחויות שונות.

אין עורך בודד שיכול לבצע את כל ההתמחויות השונות באופן מעולה. עורך בודד גם לא יכול לבדוק את עצמו ואת איכות העבודה שלו. ובנוסף, טראסט מוחות של כמה עורכים מומחים, תמיד יביא לתוצאות יותר טובות משל כל אחד של העורכים האלה לבדו. כדי שהעריכה תהיה מצוינת צריך צוות, לא עורך בודד.


זה מה שקורה בבית העורכים?

הצצה לתהליך העריכה ה"סודי" של בית העורכים 

"כן. בית העורכים לא דומה לאף מערכת אחרת בישראל. אנחנו עובדים באופן תהליכי, ממש כמו חברת היי-טק או סוכנות פרסום בינלאומית, שאינה מהמרת על כישרון ספציפי של אדם אחד, או מצב הרוח שלו. כך אנחנו שמים את הדגש על האומנות והאיכות הספרותית, בסטנדרטים של מצוינות אמיתית. וזה ממש עובד, כפי שמעיד 'קיר התהילה' שלנו. ספרים של סופרים עצמאיים שהצליחו באופן יוצא מן הכלל ללא תמיכת ההוצאות הגדולות".


התהליך של בית העורכים מורכב מארבעה שלבים:

1. גילוי "הרעיון הגדול" (ספרי פרוזה / עיון / ביוגרפיות)
מנסיוננו הרב, כמעט מאחורי כל כתב יד שמוגש לנו – מסתתרת  גרסה "אמיתית" שלו, שחושפת את האמת הנסתרת של הסיפור. את מה שהמחבר באמת רצה לומר. אנחנו פיתחנו שיטה סדורה וברורה לחשיפת הרעיון הגדול באמת של הספר שלך. כל תהליך עריכה שלנו חייב להיפתח בגילוי הרעיון הגדול באמת. הוא גם זה שינחה את השיווק שלו, בסוף הדרך. פגישה זו מערבת מספר עורכים, ויש לה עלות. היא מיועדת לסופרים ולסופרות רציניים שבאמת רוצים להפוך את הספר שלהם לכזה שמוכר את עצמו.

2. עריכת מבנה הספר
לכל ספר, בין אם הוא פרוזה או עיון, יש מבנה אופטימלי שיהפוך אותו לגרסה החזקה ביותר שלו. את המבנה המדויק הזה אנחנו בונים יחד איתך, תוך הפעלת טכניקות מבנה מתקדמות שהוכחו כאפקטיביות ביותר. תהליך זה עוסק בעלילה, בדמויות, ובבניית העולם. הוא מתבצע על כתב היד, או כליווי במהלך הכתיבה עצמה.

3. עריכת ליטוש (סגנון ולשון)
לאחר שהרעיון הגדול מבהיק וברור, ולאחר שנוצר סביבו מבנה עלילתי (או מבנה תוכן) חזק ומרגש, מגיע תור הליטוש הסגנוני. כאן אנחנו עוסקים בשפה עצמה, במילים, במשפטים, בפסקאות. כאן הקסם הרעיוני הופך למציאות בשר וטקסט. כאן הדמויות מקבלות את השפה הייחודית שלהן. כאן הפסקאות הופכות לגאוניות. וכאן, כמובן, גם נמצאת עריכת הלשון. 

4. הגהות, QA, מעטפת טקסטואלית וויזואלית
במהלך העריכה יש לנו תחנות QA, כלומר בקרת איכות. העורכים המבצעים חייבים לקבל אישור של מנהל אומנותי (או מנהלת אומנותית) ולעמוד בסטנדרטים מאוד גבוהים. יש פיקוח, יש עין בוחנת ובודקת. הסופרים אפילו לא מודעים, ולא יכולים להיות מודעים, לדקויות האלה.

מעבר לכך, עוד לפני שהספר יורד לדפוס, או יוצא לאפיקי ההפצה הדיגיטליים, הוא עובר דרך מסננת איכות אפקטיבית ככל הניתן. הטקסט עובר שתי הגהות נפרדות, שנועדו לנפות גם את השגיאות הקטנות ביותר ולנכש את העשבים השוטים שמסתתרים (תמיד) בין השורות. אף תהליך אינו מושלם, אבל אנחנו באמת משתדלים שיהיה. 


במקביל, אנחנו יוצרים את המעטפת השיווקית של הספר: כריכה המעוצבת על ידי המעצבים הטובים ביותר שניתן למצוא בישראל, טקסט גב שמנוסח מתוך ניסיון שיווקי רב, ואלמנטים נוספים.

ומה לגבי השיווק?

"אנחנו עוזרים למחברים שעורכים אצלנו להוציא את הספר שלהם עצמאית, בעלויות מהנמוכות בישראל. אין צורך בהדפסות מראש, וההפצה הדיגיטלית מאוד מאוד זולה. וזה מצליח.

"חלק גדול מהספרים שנערכו אצלנו ויצאו לאור עצמאית, ללא תמיכה של הוצאות ספרים גדולות וללא כניסה לחנויות, הפכו להצלחות יפות מאוד. זה לא קורה במקרה. כשהספר כל כך טוב עד שהוא ממש מוכר את עצמו, כל מאמץ שיווקי של המחבר זוכה להצלחה יותר גדולה – כי פשוט יותר קוראים הופכים לממליצים ולשגרירים של הספר. 


"כמובן שגם ניתן לקבל מאיתנו תמיכה שיווקית ופרסומית – אבל באמת שהשיווק הכי טוב של הספר הוא האיכות שלו. ועל זה אחראית העריכה הספרותית. אם היא מתבצעת כפי שהיא אמורה להתבצע".