למה ספרים שנערכים בבית העורכים מצליחים יותר?

עם עובדות קשה להתווכח: כמעט כל הספרים (והמילה "כמעט" היא לצרכי זהירות בלבד) שעברו תהליך עריכה מלא ויסודי בבית העורכים זוכים לביקורות-שיא, לסקירות מתלהבות, לשבחים מכל עבר - ולהצלחה. כל ספר בנישה שלו, כל ספר בשוק הספציפי שלו, אבל באופן כללי - כולם זוכים למחמאות גורפות, וחלקם אף למכירות מפתיעות.

הנה כמה דוגמאות, ממש דגימה:

המלצת סאם זיברט.jpg
צילום מסך 2022-07-16 212259.jpg
צילום מסך 2022-07-17 134208.jpg
ביקורת עינת שמשוני.jpg
WhatsApp Image 2022-07-06 at 15.53.29 (1).jpeg
WhatsApp Image 2022-07-06 at 15.53.27.jpeg
צילום מסך 2022-06-19 133630.jpg
צילום מסך 2022-07-17 134448.jpg
WhatsApp Image 2022-07-06 at 15.53.29.jpeg
לירון חתוך מביט הצידה קטן.jpg

למה זה קורה? איך זה קורה? ולמה זה לא קורה באופן סיסטמטי וקבוע, ב- 100% הצלחה, באותם "בתי חרושת לספרים" שמוציאים מאות ואלפי ספרים בשנה?

 

מה מקבלים בבית העורכים שלא מקבלים במקומות אחרים?

זה קסמים? זה מזל?

לא. ההצלחה הגדולה של הספרים "שלנו" קשורה בדרך בה איפשרנו לסופרים שעובדים איתנו לבטא במלואו את כישרון הכתיבה המולד שלהם. אנחנו עושים משהו אחר לגמרי מ"רק עריכת הספר". הפעילות שלנו מתבצעת באמצעים שונים מהמקובל, מזווית ראייה שונה לחלוטין, ומתוך תפיסת עולם יצירתית ואחרת.

 

כאן נציין רק שתיים מהסיבות שהופכות את הסופרים שמוציאים ספריהם דרכנו ליותר מאושרים (ומומלצים).

סיבה ראשונה: כתפיסת עולם, אנחנו מפתחים סופרים, ולא רק ספרים

714555bfe52c637fa5dcdbe8ccb5aa42_520X390.jpeg
WhatsApp Image 2022-06-16 at 10.05.43 (2).jpeg

תפיסת העולם שלנו: הוצאת ספרים היא מקום יצירתי, ולא "יצרני". היא מקום אליו מגיעים סופרים כדי לכתוב ולפרסם יצירות-על, ספרים נפלאים, שיכו את העולם בתדהמה. כפי שיוצרי מחול מגיעים ללהקת בת-שבע, כפי שיוצרי תיאטרון מגיעים להבימה, כפי שיוצרי קולנוע מגיעים לפיקסאר, כך יוצרי ספרים מגיעים לבית העורכים. 

אבל זו רק ההתחלה, כי אנחנו לא עוסקים בהוצאת ספרים לאור, אלא בהוצאת סופרים לאור.

 

התהליך המלא שלנו מלווה במסלול ייחודי ויוצא דופן לליטוש, שידרוג והרחבת יכולות הכתיבה של הסופרים שלנו. אנחנו עושים את זה הן באמצעות האקדמיה לסופרים (עם מפגשים חיים שנערכים 4 פעמים בשבוע, לרבות עריכה אונליין) והן באמצעות קורס הכתיבה הטוב בישראל, האוצר (שווה ערך לכשתי שנות לימוד אוניברסיטאיות).

וזה עובד.

 

סופרים שמגיעים אלינו עם רמת כתיבה בינונית - יוצאים מאיתנו עם רמת כתיבה גבוהה. וסופרים שמגיעים אלינו עם רמת כתיבה גבוהה - יוצאים מאיתנו עם רמה מעולה, יוצאת דופן. אנחנו מלמדים אותם את טכניקות הכתיבה המתקדמות ביותר, ומעניקים להם ניסיון של כתיבת מאות ספרים. 

 

התוצאה: הספרים שנכתבים במסגרת בית העורכים - נכתבים הרבה יותר טוב משהיו נכתבים לבד, בליווי עורך בודד, או במסגרת הוצאה לאור שמהווה "בית חרושת" לספרים. 

סיבה שנייה: ניהול אומנותי יצירתי וקפדני

woman-looking-at-doorway-in-large-book-SBI-301081185.jpg
WhatsApp Image 2022-06-19 at 20.40.17.jpeg

בית העורכים היא הוצאת הספרים היחידה בישראל שנהנית מניהול אומנותי אמיתי, בנוסף לעריכה הספרותית והלשונית הסטנדרטית. זה בדיוק כמו מוסדות יצירתיים אחרים בעולם, כמו תיאטראות, אולפני הפקה של סרטים ומיצגים, להקות מחול, סוכנויות פרסום ומשרדי אדריכלות ועיצוב מהטופ העולמי.

לניהול האומנותי שמורה משמעות אדירה על איכות הספרים שיוצאים לאור ועל הצלחתם.

מה תפקידי הניהול האומנותי דווקא בהוצאת ספרים?

1. קידום המרכיב היצירתי, החדשני, פורץ הדרך של הספרים שיוצאים לאור אצלנו. לירון פיין, המנהל האומנותי, הוא סופר, עורך, תסריטאי, קופירייטר ומנהל קריאייטיב לשעבר בסוכנויות פרסום. הוא דוגל ביצירתיות גבוהה ופורצת דרך כדרך חיים וכדרך כתיבה. בכל ספר שנערך אצלנו, הוא משדרג את האלמנטים היצירתיים ומעניק מנסיונו ומהידע שלו להצלחת הספר.

2. הצבת רף איכות גבוה לעורכים ולסופרים, ועזרה ככל שנדרש על מנת לעמוד בו. כל האלמנטים בספר חייבים לעמוד בסטנדרטים גבוהים ביותר של ניקיון לשוני, זרימת טקסט וחוויית קריאה כוללת. כאשר העורכים והסופרים שקועים עמוק ביצירה, קשה לעיתים לראות אותה מרחוק ולהבחין בדרכים מתוחכמות לשדרג אותה. אך המנהל האומנותי יכול.

3. תמיכה מקצועית בעורכים הספרותיים השונים, בהתאם לאתגרים העומדים בפניהם. כחלק מצוות העריכה, המנהל האומנותי מספק מענה, תמיכה, וביקורת בונה לעבודת העריכה הנעשית. הסופרים כבר לא תלויים לחלוטין בעורכים שלהם או בעצמם, יש להם תמיכה ברמה הגבוהה ביותר.

4. מבט-על בפן השיווקי. מבחינתנו, כל ספר צריך להיות רב מכר, בהתאם למגבלות הז'אנר בו הוא נכתב. לכן עליו גם להיות קל לשיווק, תוך ראייה ברורה של קהל היעד הן ברמת הכתיבה והן ברמת המעטפת. אי אפשר לצפות מהעורכים ומהמחברים שיחשבו על כך, זו המשימה של המנהל האומנותי. 

התוצאה הסופית:

ספרים ברמה אומנותית, יצירתית, ומסחרית גבוהה יותר. ספרים שגורפים מחמאות.

ספרים שזוכים להצלחה.