
האמינות היא לא המלצה, היא החוק היחיד שקובע אם יבכו איתכם או יצחקו עליכם
- לפני יום אחד (1)
- זמן קריאה 3 דקות
הטעות הכי גדולה של כותבים מתחילים, וגם של לא מעט ותיקים ששכחו את היסודות, היא הניסיון הנואש לסחוט רגש. הם רוצים שהקורא יבכה, אז הם הורגים את הכלב. הם רוצים שהקורא יכעס, אז הם הופכים את הנבל למפלצת קרטון חסרת מניעים הגיוניים. הם בטוחים שרגש הוא עניין של עוצמה, של מילים גדולות, של תיאורים קורעי לב. אבל האמת המרה היא שרגש הוא לא מטרה. רגש הוא תופעת לוואי. הוא התוצאה של משהו עמוק הרבה יותר, משהו שבלעדיו כל הסיפור שלכם קורס כמו מגדל קלפים ברוח: אמינות.
בואו נדבר על המנגנון הזה שנקרא השעיית הספק. כשאדם פותח ספר, הוא חותם איתכם על חוזה בלתי כתוב. הוא מוכן להאמין שיש דרקונים, הוא מוכן להאמין שיש מסע בזמן, הוא אפילו מוכן להאמין שמישהו יכול להתאהב בערפד בן מאתיים שנראה כמו דוגמן. אבל יש לו תנאי אחד קשוח. אתם חייבים להיות אמינים בתוך העולם שיצרתם. ברגע ששברתם את האמינות הזו, הקורא נזרק מהסיפור. הוא כבר לא נמצא בתוך הסצנה, הוא נמצא בחדר העבודה שלו, מחזיק חבורת דפים מודפסים ותוהה למה הוא מבזבז את הזמן שלו.
חוק האמינות פועל בכמה מישורים. הראשון שבהם הוא העקביות של הדמויות. דמות היא לא כלי שרת שנועד להעביר את העלילה מנקודה א' לנקודה ב'. אם הדמות שלכם היא אדם מופנם וזהיר, היא לא יכולה פתאום, באמצע הפרק השביעי, לקפוץ על השולחן ולשיר אופרה רק כי זה עוזר לכם לקדם את הסיטואציה. ברגע שדמות פועלת בניגוד לטבע שלה ללא סיבה מוצדקת ותהליך פנימי עמוק, האמון נשבר. כשהאמון נשבר, החיבור הרגשי מת. אתם יכולים לכתוב על המוות הכי טרגי בעולם, אבל אם הקורא לא מאמין לדמות שחווה אותו, הוא ירגיש זיוף. וזיוף הוא האויב הכי גדול של הכתיבה.
הרבה כותבים שואלים אותי איך מייצרים חיבור רגשי. התשובה שלי תמיד מפתיעה אותם. אני אומר להם: תפסיקו לנסות להיות מרגשים ותתחילו להיות מדויקים. הדיוק הוא המפתח לאמינות. כשאתם מתארים פחד, אל תכתבו שהדמות רעדה. תתארו את הטעם המתכתי שעלה לה בפה, את הדרך שבה פעימות הלב שלה נשמעו לה כמו דפיקות על דלת מתכת. הדיוק בפרטים הקטנים גורם לקורא להרגיש שאתם יודעים על מה אתם מדברים. הוא מתחיל לסמוך עליכם. כשהוא סומך עליכם, הוא מרפה. כשהוא מרפה, הלב שלו פתוח.
הבעיה מתחילה כשהסופר מתאהב ברעיון של עצמו יותר מאשר בסיפור. הוא רוצה להגיע לסוף המפתיע שתכנן, אז הוא מעגל פינות. הוא גורם לצירופי מקרים בלתי סבירים להתרחש. הוא גורם לגיבור להיות במקום הנכון ובזמן הנכון בלי שום הצדקה עלילתית. זה נקרא 'דאוס אקס מכינה', וזה סימן לכתיבה עצלנית. הקורא של היום הוא קורא חכם. הוא ראה הכל, הוא קרא הכל. יש לו רדאר מובנה לזיופים. ברגע שהוא מרגיש שאתם מרמים אותו כדי לסדר לעצמכם עלילה נוחה, הוא מפסיק להרגיש. הוא מתחיל לבקר. במקום 'וואו, זה עצוב', הוא חושב 'נו באמת, איזה סיכוי יש שזה יקרה'.
אמינות היא לא ריאליזם. זה הבדל קריטי שחשוב להבין. סיפור יכול להיות פנטסטי לחלוטין ועדיין להיות אמין במאה אחוז. אמינות היא הלוגיקה הפנימית של היצירה. אם קבעתם שבתוך העולם שלכם קסם עולה בחיים של מישהו, אתם לא יכולים פתאום לתת לגיבור להשתמש בקסם בחינם רק כי הוא נקלע לצרה. חוקי המשחק חייבים להיות ברורים וקשיחים. כשהקורא מבין את החוקים ורואה שהדמויות פועלות בתוכם וסובלות מהם, הוא מזדהה. הסבל הופך לאמיתי. הפחד הופך למוחשי. החיבור הרגשי נוצר מעצמו.
עוד נקודה קריטית היא המניע. לכל פעולה בסיפור חייב להיות מניע אמין. 'כי ככה הסופר רצה' זו לא תשובה קבילה. אם מישהו יוצא למסע נקמה, אנחנו חייבים להבין למה הנקמה הזו בוערת בו עד כדי כך שהוא מוכן להקריב הכל. אם המניע חלש, כל מה שיבנה עליו יהיה רעוע. אנחנו לא נתרגש מהניצחון שלו ולא נבכה בכישלון שלו. פשוט לא יהיה לנו אכפת. המלחמה על הלב של הקורא עוברת דרך השכל שלו. אם השכל אומר 'זה לא הגיוני', הלב לא ייתן אישור כניסה.
תסתכלו על הטקסטים שלכם בעיניים של עורך אכזרי. חפשו את הרגעים שבהם 'עזרתם' לדמויות שלכם. חפשו את המקומות שבהם הקיצור עשיתם דרך כדי להגיע לרגש מהר מדי. כתיבה טובה היא ריצה למרחקים ארוכים. אתם בונים את האמינות שלכם לבנה אחרי לבנה, פרט אחרי פרט. אתם יוצרים עולם שיש בו סיבה ותוצאה, שיש בו מחיר לכל החלטה. רק בתוך עולם כזה, רגש יכול לצמוח בצורה אורגנית. כשזה קורה, אתם לא צריכים להשתמש במילים מפוצצות. הקורא כבר שם. הוא כבר מרגיש. הוא מאמין לכם, וזה ההישג הכי גדול שסופר יכול לשאוף אליו.














































































תגובות