top of page
  • talbe4

45 סודות לעריכה ספרותית מצטיינת

מה עריכה ספרותית מצטיינת צריכה לעשות:

  1. קודם כל: לדעת בדיוק מופלא מי הקוראים ה"רעבים" של הספר

  2. ועל מה הספר בדיוק (כי זה ממש לא טריוויאלי)

  3. ומי היא באמת הדמות הכי חשובה בו (גם זה לא טריוויאלי)

  4. לדאוג שמי שהכי יהנו מקריאת הספר יבינו את זה מהשורה הראשונה

  5. ומהפסקה הראשונה

  6. ומהעמודים הראשונים!

  7. שה-POV של הספר תהיה הנכונה (יש דרך לבחור)

  8. ואם הסופר או הסופרת בחרו POV אחרת, שהיא תהיה מנומקת ושהנימוק יבוא לידי ביטוי

  9. להתייחס אל הספר כמו שהוא באמת: שלב בדרך להפוך ליצירת מופת

  10. ולהתוות את השלבים הנוספים שהספר צריך לעבור, כי ביננו – הוא עוד לא שם

  11. להבטיח שהחוויה הרגשית שהספר יעורר תהיה החוויה הרגשית הנכונה לקוראים

  12. איך יודעים איזו חוויה נכונה לקוראים? חוזרים לסעיף 1 והפעם מתייחסים אליו ברצינות

  13. לעבוד עם הדמויות שבראש של הסופר או הסופרת, כפי שבמאי עובד עם שחקנים על הבמה

  14. זה אומר לנהל איתם דיאלוגים, לשאול אותן מה הן רוצות, לבדוק איך הן יגיבו, לעשות חזרות על יבש

  15. להבטיח שלדמות הראשית תהיה רמ"ה גבוהה

  16. לדעת מה זו רמ"ה גבוהה

  17. (רצון, מטרה, הפרעה. הנה, עכשיו אפשר ללמד את מי שעדיין לא שם)

  18. לדאוג לכך שגם לדמויות המשנה תהיה רמ"ה, לא חובה שגבוהה כל כך

  19. אבל שהן יתנהגו כמו דמויות במציאות ולא כמו פלקטים בכיתה

  20. להקפיד על כך שהשפה של כל דמות תהיה אמיתית וכנה

  21. שפה = מה שהדמות אומרת + מה שהדמות חושבת

  22. קשת עלילתית לדמות: אם היא לא ג'יימס בונד אז היא חייבת

  23. שהתגובות של הדמויות לא יהיו מטופשות למוות

  24. חורים בעלילה: לדאוג שלא יהיו, ובכל מחיר

  25. חוטים פרומים בעלילה: כנ"ל, לא נורא אם יישארו קצת

  26. כן, חשוב לדעת מה זה חוטים פרומים בעלילה

  27. ואם אנחנו בענייני טקסטיל: לדאוג שיהיו מספיק צבעים בטקסט

  28. אני לא אלמד פה מה זה, מי שרוצה שיבוא לעריכות אונליין באקדמיה. אבל זה סופר-סופר-סופר חשוב

  29. לבחון את המבנה הסיפורי בעין אובייקטיבית, ולחזק את מה שצריך חיזוק

  30. לא פחות חשוב: להציע לנסר ולסלק את מה שדופק את המבנה

  31. להציע, לפחות פעם אחת, טכניקות דומינו להזרמת הטקסט קדימה

  32. ולראות את הסופר או הסופרת מלקקים את השפתיים כשהם מיישמים אותן

  33. לעמוד על המשמר כדי שהדיאלוגים יישמעו וייקראו אמיתיים לחלוטין

  34. לתת לסופרים ידע וניסיון שחסרים להם

  35. ואז לתת לכישרון שלהם במה פתוחה להשתוללות

  36. זה די דומה למאמני כדורסל: מלמדים, עובדים באימונים, משרטטים על הלוח, אבל לא שוכחים שבסוף זה סטפן קרי שבא וצולף מחצי מגרש

  37. ואם הוא לא בכיוון – רצים בטיל ומזיזים את הסל! שבכל זאת ייכנס הכדור

  38. לתת לסופר או לסופרת אלטרנטיבות חכמות כמעט לכל בחירה

  39. אבל לא להתבאס מזה שהסופרים בחרו באלטרנטיבות אחרות

  40. רק שזה יהיה מנומק, ולא בחירה מתוך חוסר ידיעה או אלטרנטיבה

  41. לאבחן את סגנון הכתיבה של הסופר והסופרת, ולזרום איתו. אין דרך "לאלץ" מישהו לכתוב טוב במשהו שלא טבעי לו

  42. אבל כן אפשר לגרום לסגנון הטבעי שלו להיות הרבה יותר חזק ואפקטיבי

  43. לתת לסופר או לסופרת כמה טכניקות מפתח לכתיבת תיאורים, לא יאומן כמה שינויים קלים שם יכולים לעשות הבדל עצום וקל ללימוד

  44. לדרוש עוד דראפט. כי באמת אפשר לעשות עוד יותר, עוד טיפה

  45. לעשות פאנלים בפסקאות, תמיד יש שם ליכלוכים שנותרו

  46. לכתוב טקסט גב שרק מלקרוא אותו הקורא ה"רעב" ירגיש שהוא קיבל מנוי לכל החיים למסעדות של אייל שני, מאיר אדוני, מושיק רוט ושל ההוא עם הזקן בשחור לבן שיודע לצעוק ממש יצירתי על כולם

  47. ואת כל זה לעשות באופן בלתי נראה ובלתי מורגש. הרחק מאור הזרקורים.

נפתח בשבוע השני של מרץ.

חשוב: ביום רביעי (מחר) אני מעביר את

מה שמעניין אפילו יותר:

אני עומד לשחרר בכנס הזה הצהרה דרמטית.

כזו שמלהיבה אותי בטירוף.

למעשה, היא שלב 2 בחלום התלת-שלבי שלי,

במסע שהתחלתי לפני כשנתיים.

ולכלל העורכים שלנו,

במיוחד אלה שייכנסו לקורס החדש,

יהיה חלק משמעותי באותו חלום.


לירון פיין

58 צפיות0 תגובות

Komentáře


bottom of page